Wanneer je de schilderijen van Garouste en mijn schilderij
“De engel” en “Het paard een Hond” vergelijkt kun je zien dat ik alleen bezig ben geweest het voorwerp af te beelden.
Hierbij gebruik ik geen verdeling in mijn schilderijen waardoor het schilderij decorachtig wordt. Ik ben meer geïnteresseerd in de beweging van de compositie die wordt aangebracht door een dynamisch samenhangende penseelvoering. Om de krachtige dynamische beweging van het schilderij te versterken, hanteer ik de verf zodanig met behulp van schildermes en gewoon mijn vingers dat de afbeelding zichtbaar uitspringt. De verf wordt dik aangebracht , zodanig dat de textuur van het schilderij bijna op een reliëf gaat lijken. Ongeacht dat ik erg beïnvloed werd door de schilderijen van Garouste, ben ik meer geïnteresseerd in de structuur van het werk, dan in het theatralische verhaal. De opbouw van mijn schilderij is laag op laag aangebracht zodat er een bepaald energieweefsel ontstaat. Hoewel ik figuratief werk, gaat de herkenbaarheid van de onderwerpen vaak verloren en in de verfbehandeling lijkt mijn werk naar abstractie te neigen. Ik probeer beweeglijke en vluchtige verschijningen of indrukken in kleur en structuur te vangen en te intensiveren, waarbij de mogelijkheden van dezelfde onderwerpen steeds opnieuw wordt onderzocht. De onderwerpen van deze periode hebben op mijn schilderijen vaak een klassieke lading.
In de schilderijen van Gerald Garouste heb ik veel overeenkomst en gelijkenis ontdekt met mijn schilderijen onder andere in de techniek, de verfhantering, het gebruik van het paletmes en penseelvoering en kleurgebruik. De materie heeft een grote rol in mijn werk. Ik streef steeds meer naar abstractie. Ik ga experimenteren met verschillende materialen zoals was, colofonium, gemengde pigmenten, gekleurde zand, lakken, vernis verschillende harsen, gemengde olieverf marmerstof en noem maar op.
Mijn atelier lijkt meer op een laboratorium waar alles aan het koken is en ik lijk meer op een alchemist dan een schilder. Langzamerhand beland ik in de abstractie of meer in de non- figuratieve wereld. Mijn werk wordt geïnspireerd door verhalen, architectuur, oude porten, door tijd verwoeste voorwerpen die verbindend elementen zijn tussen het verleden en het heden. |